2010. június 10., csütörtök

Árak, árképzés I.

Függetlenül attól, hogy milyen vállalkozásunk van, egy kérdés egészen biztos, hogy előbb vagy utóbb felmerül: milyen árakon értékesítsük a termékünket, árunkat, szolgáltatásunkat? Általánosíthatjuk vajon az árakat? Ha igen, miből tevődik össze az ár? Vagy megfogalmazhatatlan, hogy minek mennyi legyen az ára?

A kereskedelem egyik legfontosabb feladata az áruk árának meghatározása.  
Optimalizálni az árainkat meglehetősen bonyolult és összetett feladat - viszont sarkalatos kérdés a vállalkozásunk működésének a szempontjából.

Ahhoz, hogy eljussunk az ár és az árazás legmegfelelőbb módjaihoz, kezdjük az elején. Boncolgassuk néhány jellemzőjét, funkcióját az árnak, nézzük meg, hogy mi mindent kommunikál, mi mindenre képes:
  • Az árat mindig pénzben fejezzük ki (ezt mondja a definíciója is, miszerint: az ár az áru (termék vagy szolgáltatás) pénzben kifejezett ellenértéke - az árképzés minden egyes tényezője pénzben fejeződik ki, hisz a költségek is az adott pénznemben vannak meghatározva. Ez mindenki, a társadalom részéről is elfogadott.
  • A kalkulált árral tulajdonképpen azt is kommunikáljuk a vevő felé, hogy szerintünk az adott áru milyen értéket képvisel - hisz az árnak értékmérő funkciója is van. Ezáltal viszont pozícionáljuk is az árunkat a piacon, hiszen ezzel helyezzük el a terméket a többi konkurens termék között.
  • Piaconként (országonként, vallásonként, bármilyen helyi adottságtól függő tényezőkként) más-más lehet ugyanannak a terméknek az ára - miközben a költségei lehet, hogy ugyanolyanok. Azaz igazítható a helyi feltételekhez.
  • Promóciós eszköz is az ár, hiszen promóciók, termékbevezetések az ár eszközével is elvégezhetők
  • És végül, de nem utolsó sorban az ár rugalmas: viszonylag könnyen, gyorsan és olcsón megváltoztatható. Azonban ezt sem szabad ész nélkül elvégezni! Pont ma olvastam az áremelésről egy jó cikket a magyar üzleti világ honlapján. Olvasd el, hasznos lehet.
 Ennél az utolsó pontnál - az ár rugalmasságánál - azért álljunk meg egy kicsit, mert ennek vizsgálata is nagyon komoly elemzésekre adhat lehetőséget minimális erőfeszítésekkel. Ha megvizsgáljuk, hogy mennyire rugalmas egy termékünk ára, akkor könnyen lehet a működésünket előrébb vivő következtetéseket levonni egyszerű elemzésekből, gondolkodásokból.

Erről fogok mesélni a következő bejegyzésemben, ne hagyd ki, várlak vissza.
Legyen szép napod!

    Kattints ide, ha Te is szeretnél hírlevelet, alkalmazásokat, tanulmányokat kapni tőlem!

    Tetszett? Akkor az alábbi ablak segítségével megoszthatod ismerőseiddel ezt a bejegyzést (a három pontra kattintva további lehetőségek ismegjelennek.).
    Share/Bookmark

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése